اشراق
درخشش نوری است،که در باطن آدمی تجلی میکند,میدرخشد و حقایق دیده میشود

قدرت متمرکز

 

شوچو ریوکو - Shuchu-Ryoku

قدرتی که با تجمع قدرت تمام قسمت های بدن تشکیل می گردد.

 

وقتی که از قدرت بدنی خود استفاده می کنیم، به طور طبیعی به نظر می رسد که ما وابسته به قدرت عضلات خود می باشیم. در آیکیدو، قدرت ران ها، پاها، شکم و همه قسمت های بدن به یکیدیگر می پیوندند و در یک نقطه متمرکز می شوند. این نقطه چه دست، شانه یا آرنج باشد می تواند قدرتی خیلی بیشتر از عضلات این نواحی به تنهایی باشد. این قدرت شوجو-ریوکو یا قدرت متمرکز نامیده می شود.

اگر بدن به طور غیرمتمرکز حرکت کند قدرتی تشکیل نخواهد شد. با استفاده از شوجو-ریوکو می توان قدرت تمام قسمت های مختلف بدن را به یک نقطه بدن فرستاد. اگر سرعت انتقال قدرت یک قسمت از بدن سریع و یا آهسته باشد این کار صورت نمی پذیرد. اگر تمام بدن در حالیکه حرکت می کند منسجم باشد، قدرت متمرکز شده در یک نقطه خواهد بود. (شوچو-ریوکو به عبارت دیگر چوشین-ریوکو در حد بالا است.)

برای اجرای شوچو- ریوکو نباید روی قسمت فوقانی بدن حساب کرد. اگر از قسمت فوقانی بدن استفاده کنید، جریان انرژی متوقف خواهد شد. بنابراین، برای متمرکز کردن قدرت، باید اطمینان حاصل کنید که بدنتان در حالت آرامش است.

در تکنیک های آیکیدو، به طور کل از طریق این قدرت تمرکز یافته است که قدرت اجرای تکنیک ها بوجود می آید. منظور از یاد گرفتن تکنیک های پایه قدرت، ایجاد شوچو-ریوکو می باشد.

رمز تمرکز کردن قدرت در انگشت شست پا می باشد. وقتی که شست پا را روی زمین قرار می دهید، نیرو به داخل ران ها انتقال می یابد. سپس می توانید جهش سریع زانوها را به این نیرو اضافه کنید. اگر این حرکات با هم انجام گیرند نیروی زیادی تشکیل خواهد شد. به همین خاطر افزایش قدرت شست پاها دارای اهمیت می باشد، برای مثال شست پا در اجرای تکنیک های زانو زدن مهم می باشد.

برگرفته از کتاب TOTAL AIKIDO the master course, Gozo Shioda

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 26 فروردين 1390برچسب:, توسط مهدی لبافی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.