اشراق
اشراق
درخشش نوری است،که در باطن آدمی تجلی میکند,میدرخشد و حقایق دیده میشود

در تازه‌ترین نقشه جهانی اینترنت که از سوی یک غول شبکه‌ای در ژاپن به نام Akamai منتشر شده، اثری از ایران وجود ندارد!
 

بر اساس این گزارش، متوسط سرعت اینترنت در جهان 7/1 مگابیت بر ثانیه است و برخی کشورهای آسیایی نظیر کره‌جنوبی رکورددار سرعت اینترنت در دنیا هستند. در این نقشه که در سایت اینترنتی این شرکت در دسترس همگان قرار گرفته، ایران با سرعت متوسط زیر 100کیلو‌بیت بر ثانیه، در زمره ضعیف‌ترین کشورهای جهان قرار گرفته است.شهرهای اروپایی که در میان 100شهر دارای سرعت اینترنت بالا قرار دارند، شامل بادن بادن در آلمان، واخنینگن در هلند و تیمیسوارا در رومانی هستند. کشورهای پیشرفته آسیایی کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ و ژاپن با متوسط سرعت اینترنت 12، 9 و 8/7مگابیت بر ثانیه در صدر این فهرست قرار گرفته‌اند.

متوسط سرعت در کره‌جنوبی که از نظر پهنای باند همواره در صدر قرار داشته، اندکی کند شده و به 12مگابیت بر ثانیه رسید، در حالی که متوسط حداکثر سرعت در این کشور 33مگابیت بر ثانیه بوده است.
به‌دنبال این سه کشور، رومانی با سرعت (3/6 مگابیت بر ثانیه)، لتونی (3/6مگابیت بر ثانیه)، سوئد (1/6مگابیت بر ثانیه)، هلند (9/5مگابیت بر ثانیه)، جمهوری چک (4/5مگابیت بر ثانیه)، دانمارک (3/5مگابیت بر ثانیه) و سوئیس (2/5مگابیت بر ثانیه) قرار گرفته‌اند. آسیا در فهرست شهرهای دارای سریع‌ترین اتصال اینترنت جهان که بیش از نیمی از آنها در ژاپن قرار دارد، برتری دارد. شهر ماسان در کره‌جنوبی با سرعت 12 مگابیت بر ثانیه، دارای سریع‌ترین پهنای باند در میان شهرهای جهان است. تنها 12 شهر آمریکایی به این فهرست راه یافته‌اند و تمامی 20 شهر اول این فهرست به استثنای اومئا در سوئد که در رتبه هجدهم قرار گرفته، یا در ژاپن یا در کره‌جنوبی قرار دارند.

همچنین Akamai برای نخستین بار به بررسی سرعت اینترنت پرسرعت بی‌سیم پرداخته که از سوی اپراتورهای سلولاری عرضه می‌شود. براساس یافته‌های گزارش این شرکت، 83 اپراتور از بین 109 اپراتور موبایل مورد بررسی، سرعت بالاتر از 2مگابیت بر ثانیه، 33 اپراتور سرعت بیشتر از 5مگابیت بر ثانیه و 6 اپراتور سرعت فراتر از 10مگابیت بر ثانیه را فراهم کرده‌اند. این گزارش به بررسی منشأ ترافیک حملات مخرب مانند فیشینگ و هرزنامه پرداخته و براساس آن، روسیه با داشتن 12درصد از چنین ترافیکی، در صدر قرار دارد.

براساس نقشه ترسیمی Akamai اغلب کاربران اینترنت در کشورهای مختلف دنیا دارای سرعتی بالاتر از 2 مگابیت در ثانیه هستند. تنها در برخی کشورهای آفریقایی، اینترنت 256 کیلوبیت در ثانیه در حد 30 تا 40 درصد رایج است. گفتنی است طبق آمارهای رسمی در ایران، تنها نیم درصد از کاربران دارای سرعت 128 کیلوبیت در ثانیه هستند و بقیه از اینترنت دایل‌آپ که سرعتی بین 24‌تا56کیلو بیت در ثانیه دارد استفاده می‌کنند.

از فوریه 2008 به بعد امکان اتصال به اینترنت در مصر با سرعت 8 مگابیت بر ثانیه فراهم شد که این شبکه طی 2سال گذشته بسیار گسترش یافته و هم‌اکنون تمامی ساکنان شهرهای بزرگ مصر به این سرویس دسترسی دارند. متوسط سرعت اینترنت در کشور مصر با بیش از 8میلیون کاربر آنلاین افزون بر 2 مگابیت بر ثانیه است.

ژاپن با 78درصد ضریب نفوذ اینترنت یکی از کشورهایی است که سریع‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت را به مردم ارائه می‌دهد. شرکت KDDI هم‌اکنون سرویسی را برای کل مردم ژاپن ارائه کرده که بر مبنای آن می‌توانند با پرداخت ماهانه 40/51دلار به اینترنت مبتنی بر شبکه فیبر نوری با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه متصل شوند. در حال حاضر هر کاربر خانگی ژاپنی می‌تواند با پرداخت ماهانه 30دلار به اینترنت با سرعت 100مگابیت در ثانیه دسترسی داشته باشد که این رقم رکوردی تازه در ارائه اینترنت پرسرعت با قیمت ارزان محسوب می‌شود. طبق آخرین گزارش منتشر شده در این زمینه، میانگین سرعت اتصال به شبکه جهانی اینترنت برای کاربران عادی در ژاپن 61مگابیت در ثانیه است و بر این اساس هر ژاپنی می‌تواند 30 برابر از یک کاربر آمریکایی به اینترنت متصل شود.

از سوی دیگر در حال حاضر هر یک از کاربران خانگی یا تجاری در شهرهای بزرگ هند می‌توانند با سرعت 50 مگابیت در ثانیه و با هزینه ماهانه 8999 روپیه به اینترنت متصل شده و هر ماه 200 گیگابایت اطلاعات را به‌صورت رایگان رد و بدل کنند که این جریان معاف از مالیات بر ارزش افزوده است.

در همین حال یک کارشناس فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه طبق ارزیابی اتحادیه جهانی مخابرات ( ITU) دسترسی به اینترنت دایل‌آپ دیگر جزء شاخص‌های ضریب نفوذ اینترنت محسوب نمی‌شود، گفت: معیارهای جهانی براساس استاندارد است و غرض ورزی در این معیارها دخیل نخواهد بود.

فرامرز هندسی در گفت‌وگو با مهر در مورد قابل استناد بودن یا نبودن شاخص‌های جهانی در ارزیابی از وضعیت اینترنت و فناوری اطلاعات کشور اظهار داشت: آمارهایی که نهادهای بین‌المللی در حوزه فناوری اطلاعات ارائه می‌کنند برگرفته از شاخص‌های داخلی ارائه شده از سوی مسئولان بوده و چیزی به غیراز این نیست.عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر اینکه اتحادیه جهانی مخابرات، وضعیت اینترنت و شبکه‌های ارتباطی کشورها را براساس یک فرمول خاص ارزیابی می‌کند که رضایتمندی مشتری یکی از موارد اصلی آن است، گفت: سازمان‌های جهانی در ارزیابی ضریب نفوذ اینترنت کشورها، دسترسی به اینترنت دایل‌آپ (سرعت کمتر از 56کیلوبیت در ثانیه) را جزء آمار به حساب نمی‌آورند و شاید به همین دلیل است که در میزان رضایتمندی کاربر برای دسترسی به اینترنت که از شاخص‌های ضریب نفوذ محسوب می‌شود، کشور ما عقب‌تر از دیگر کشورهاست.

هندسی با تأکید بر اینکه تمامی شاخص‌ها در نهایت به یک موضوع ختم می‌شوند و مؤسسات جهانی نیز با ترکیب آمارهای موجود در کشورها نسبت به ارزیابی وضعیت آنها اقدام می‌کنند، اضافه کرد: اگرچه معیار ارزیابی وضعیت اینترنت در خارج از ایران تا حدودی با آنچه مسئولان در داخل کشور مطرح می‌کنند متفاوت است اما باید توجه داشت که تمامی شاخص‌های ارزیابی از یک شیوه استاندارد تبعیت می‌کنند.
این کارشناس فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه مسئولان مربوطه باید سیاست‌ها را کلان ببینند، ادامه داد: به‌نظر می‌رسد با عرضه فناوری وایمکس و سرویس‌های فیبرنوری و حتی GPRS موبایل، کم‌کم به سمت شاخص‌های جهانی در عرصه اینترنت در حرکت هستیم که این امر نشان از عزم مسئولان برای ایجاد تغییرات اساسی در این بخش دارد.

آمار سرعت اینترنت در جهان

کشورهای توسعه یافته‌ای از قبیل سوئیس، آلمان، دانمارک و بلژیک رتبه‌های 15 تا 18 را اشغال کرده‌اند و فرانسه، آمریکا و روسیه به‌ترتیب در رتبه‌های 20، 28 و 29 قرار گرفته‌اند. کانادا و انگلستان نیز در جایگاه 32 و 33 قرار دارند. از میان 152 کشور بررسی شده، ایران پس از کشورهایی مانند ونزوئلا، نیجریه، بولیوی، عراق و پاراگوئه با سرعتی برابر 61/0مگابیت بر ثانیه در رتبه 144 قرار گرفته است. پس از ایران تا انتهای لیست کشورهای لبنان، هائیتی، السالوادور، افغانستان، مالی، گواتمالا، زیمبابوه و یمن باقی مانده‌اند.

در آخرین آماری که کشورهای دنیا را از نظر سرعت اینترنت خانگی مورد مقایسه قرار داده است، کره‌جنوبی دارای بیشترین سرعت اینترنت و ایران در رده 144 دنیاست. واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود افزود، سرعت اینترنت خانگی هر کشور را براساس حداکثر عملکرد و سرعت اینترنت خانگی بر واحد مگابیت بر ثانیه ارزیابی کرده است. بر این اساس کاربران کشور کره‌جنوبی همچنان خوش اقبال‌ترین کاربران اینترنت در جهان به شمار می‌روند و از سرعتی برابر 34.31 مگابیت بر ثانیه استفاده می‌کنند. پس از کره‌جنوبی کشور لتونی با سرعتی برابر 46/24مگابیت بر ثانیه، جمهوری مولداوی با 76/21مگابیت بر ثانیه، ژاپن با 38/20مگابیت بر ثانیه، سوئد با 10/20مگابیت بر ثانیه، جزایر آلند با سرعت 84/19مگابیت بر ثانیه، رومانی با سرعت 64/18مگابیت بر ثانیه، بلغارستان با سرعت 66/17مگابیت بر ثانیه، هلند با سرعت 15/17مگابیت بر ثانیه و لیتوانی با سرعت 79/16مگابیت بر ثانیه به‌ترتیب رتبه‌های دوم تا دهم را به‌خود اختصاص داده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین - کد مطلب: 112760-زمان انتشار: یکشنبه 10 مرداد 1389



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 فروردين 1390برچسب:, توسط مهدی لبافی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.